miércoles, 7 de marzo de 2012

Vincent Harper, responsable de ese dedicado y rendido trabajo de restauración digital llamado Old Orient Museum

Vincent Lexington Harper, the man behind that dedicated passionate effort that is the Old Orient Museum


Vincent Harper se ha dedicado con pasión y devoción a restaurar una inmensa colección de cartelería e ilustraciones orientales antiguas en mal estado para preservarlas en formato digital, un trabajo al que se puede echar un vistazo comprensivo en su interesantísima página 'Old Orient Museum' ['Museo del Viejo Oriente']. Aprovechando que nos hemos comunicado por mail para otras cuestiones le lancé unas cuantas preguntas para ahondar un poco en su paciente trabajo. Y... ¿quién es este hombre que ha pasado miles de horas con el Photoshop para evitar que toda esa iconografía oriental se pierda?. Según los datos que me facilitó él mismo: Vicente Lexington Harper nació en Washington DC, hijo de un fotógrafo de la Marina de los EE.UU. que más tarde trabajó para los estudios Paramount en Hollywood, y una madre de una familia políticamente prominente, incluyendo un alcalde, un juez federal y el gobernador del Estado de Nueva York. Se unió al Ejército a los 17 años, trabajando como especialista en comunicaciones para la Inteligencia del Ejército de EE.UU., acumulando más cartas de recomendación que cualquier otro hombre alistado en su división. Tras su estancia en el ejército deriva a California, donde trabajó en la Tienda de la compañía May Department en el centro de Los Ángeles como Gerente Asistente del Departamento. Sin embargo, anhelaba volver a su verdadero amor por la impresión gráfica. Se muda en los años 70 a Nueva York para estar más cerca del centro de la publicidad y el universo gráfico. El primer trabajo que consiguió fue el de director artístico adjunto de una revista de rock, a pesar del hecho de que no tenía ninguna formación artística y estaba compitiendo contra otros solicitantes graduados en escuelas de prestigio, pero se las arregló para convencer al editor para que le probara. Su carrera varió de trabajar en medios gráficos a dedicarse a la impresión en una empresa tipográfica que colaboraba con las agencias de publicidad más importantes de Nueva York. Además contribuyó durante años en la enseñanza de periodismo y la producción de periódicos a reclusas bajo la atenta mirada de los guardias de la prisión. También dedicaba parte de su tiempo a un Programa de Conversación de Inglés en su casa de Manhattan para que los últimos inmigrantes chinos, japoneses y coreanos aprendieran rápidamente el idioma. Y por cierto... impresiones profesionales de esos carteles están en venta en su Old Orient Museum.



Hola Sr. Harper... ¿De dónde viene esta gran pasión tuya por el arte gráfico oriental y las cosas antiguas?

Es una cosa que simplemente se desarrolló. Siempre me han gustado las obras vintage, de hecho he coleccionado muchas antigüedades clásicas, y tengo predilección por las pinturas, esculturas y cerámicas del movimiento de mediados de siglo conocido como "danés moderno".

En cualquier caso en el año 2001, después de que la tragedia de las torres gemelas diezmara el negocio de la publicidad y otras industrias conexas en Nueva York, me encontré despedido como tantos otros entonces, pero por suerte estaba bien económicamente para ir tirando un tiempo así que decidí que en lugar de buscar otro trabajo inmediatamente me gustaría hacer algo más cercano a mi corazón. Yo siempre (a pesar de la inseguridad de no haber pasado por la universidad o un instituto de arte) tenía el deseo de comenzar algo que dejara una marca en el mundo del arte, y así establecí como mi objetivo pasar los próximos 12 o 13 meses restaurando en formato digital mi colección completa de viejos carteles de época procedentes de China, Japón y Manchukuo, que conseguía en los mercadillos. En ese momento yo no tenía ni idea de que se convertiría en la mayor colección del mundo de obras de arte restauradas digitalmente.

La colección completa me exigía un promedio de 75 a 80 horas a la semana, y la restauración de obras desvanecidas, dañadas, dobladas, sucias, no es una tarea fácil y había que trabajar centímetro a centímetro con el fin de evitar un aspecto borroso que resultaría de la aceleración del proceso. Siempre sentí que era muy importante mantener la integridad, la técnica, y la intención del artista original, como una forma de respeto. Cuando terminé la tarea me aseguré de tener férreos derechos de autor sobre todos los trabajos de restauración digital.

"Soy totalmente consciente de que muchos miran por encima del hombro al arte comercial, pero estos carteles fueron algo más, representan una parte perdida de la historia, de una época mágica."


Mientras leía acerca de tu gran esfuerzo en la digitalización de todo ese arte visual de época se entiende que lo que te hace dedicarle tanto tiempo es un profundo amor por todo ese arte, como una forma de preservar lo más posible ese arte olvidado que no a la mayoría de gente parece importarle mucho, ya que no es algo, ya sabes, realmente clasificado como Arte (elitista) en un sentido normal...

Soy totalmente consciente de que muchos miran por encima del hombro al arte comercial, pero estos carteles fueron algo más, representan una parte perdida de la historia, de una época mágica. Lamentablemente hoy en día incluso las reproducciones inferiores retro realizadas hace 50 o 60 años están empezando a ser más escasas y difíciles de localizar, por lo que muchos de los carteles de mi colección se han convertido con el paso del tiempo en algo totalmente extinguido, y eso incluye los últimos diez años desde que comencé el proyecto.

Esto significa que las futuras generaciones de amantes de este arte sólo serán capaces de ver una versión digital de la misma, y ​​me siento un poco orgulloso de eso, porque todavía se podrá ver de alguna forma en lugar de perderse para siempre. Creo que hay algunas verdaderas obras de arte cuando se los mira no como carteles comerciales sino como verdadero arte.

Incluso me contactó el Jefe de Estudios Asiáticos de una prominente Universidad de los EE.UU. sorprendido al ver en la colección un cartel que no debería existir, debido al hecho de que está bien documentado que ese anunciante en particular nunca usaba modelos femeninas para invitar a los consumidores a utilizar su producto. Le aseguré que el cartel utilizado en la restauración fue copiado de una pieza original, y de hecho existió en la vida real.

Admito haber caído rendidamente enamorado del tema en que he estado trabajando, pero eso sólo aumentó mi pasión por acabarlo con el fin de compartirlo un día con el mundo a través de un escaparate online.

En cualquier caso, todas esas creaciones artísticas espléndidas deben tener sus propios autores. ¿Has hecho alguna investigación en ese sentido? Y si es así, ¿quieres compartir alguna información sobre los pintores e ilustradores que han creado algunas de las imágenes o cualquier otro detalle de interés en la ornamentación y dibujos?...

En aquel momento Shanghai era el corazón del negocio de la impresión en China, los fabricantes de carteles trabajaban en el sistema de los Estudios, cada Estudio tenía un nombre diferente, y los carteles llevan marcas registradas que indican en qué lugar se originó, como por ejemplo el "Zhiying Studio". Cada estudio tenía su propio equipo de artistas que eran verdaderos especialistas: uno en el fondo o el paisaje, otro en el producto anunciado, y otro que sólo se dedicaba a las caras y figuras, por lo que cada cartel implicaba un esfuerzo colectivo. El estudio, por lo tanto, se llevaba el crédito, aunque al artista principal se le permitiera firmar.

Mi propio compromiso hacia la comprensión de aquello con lo que trabajaba implicaba contratar a traductores individuales, uno chino y otro japonés, para interpretar los titulares, textos y marcas registradas, y esa es la forma en que se podía arrojar algo de luz sobre el significado histórico de diversos elementos de su diseño. Por ejemplo, esos elementos me proporcionaron detalles tales como que el borde de un cartel combinaba atributos de la Dinastía Tang y la Dinastía Ming. Además, información sobre la clase social representada en los carteles. Obviamente, una mujer (que puede verse en el sitio web) con una fusta, traje de amazona de la década de 1920 y un caballo precioso a su izquierda pertenecía a la clase alta china en aquel momento, pero me sorprendió saber mientras interpretaba un cartel de la Compañía de tabaco British American que el borde que se supone que es de estilo Art Nouveau era en realidad un diseño típico chino con murciélagos estilizados en las cuatro esquinas, que representan la buena suerte en la sociedad china.


Brittish American Tobacco - Antes & despuésBefore & after

Parece que el mundo no es realmente consciente del papel de la sensualidad en la cultura asiática, aparte de, digamos, lo poco que se puede ver en algunas películas, y todo lo que comunmente se sabe sobre el tema, tal vez, es una ligera noción acerca de las Geishas japonesas o algunas pocas cosas más... Sin embargo, a medida que ejemplos de arte visual asiático (fotos, ilustraciones, etc.) se extiende sobre la red se hace evidente que existe bastante creación relacionada con lo erótico (como por otra parte sucede en todas partes) y supongo que para los extranjeros como yo (para quienes implica cierto exotismo) es un punto importante el aspecto elegante de esos trabajos sensuales, pero también por otra parte ese aspecto kitsch, por así decirlo. En cualquier caso... estoy intrigado acerca de cualquier dato histórico, si hay algún vínculo común que quieras destacar, en todas o algunas de esas ilustraciones asiáticas de pin-ups en las que has trabajado.

Para mí, eran fascinantes anomalías, y aunque sabía que las culturas más antiguas de Asia, como China y Japón, tuvieron su lado erótico, a menudo se escondía bajo la alfombra y no era accesible a los extranjeros en general. Y si ves los carteles remasterizados digitalmente te darás cuenta de que hay una especie de desnudez o erotismo en un nivel más inocente. Japón siempre ha producido arte erótico, pero por comparación era algo nuevo en China, algo que se suma a la intriga de esas ilustraciones.

¿Quieres hablar de cualquiera de los métodos y herramientas técnicas que has utilizado para una labor tan afectuosa y dedicada?

Todo mi trabajo de restauración se hace en Photoshop, y no puedo enfatizar lo suficiente sobre el hecho de que no hay atajos cuando se hace un trabajo serio de restauración digital (véase la comparación entre el antes y después de los paquetes de cigarrillos). Algunas personas piensan que usar la herramienta de clonación aquí y allá funciona, pero sólo es así en ciertos casos. Cuanto más se utiliza la herramienta de clonación, más peligro de terminar con un parche en todas partes que se nota obviamente que fue copiado una y otra vez.

También trabajo con filtros personalizados en Photoshop, que consisten en una caja de algoritmo con alrededor de 99 cajas más pequeñas en el interior, y queda a oppción de uno mismo introducir los valores mayores o menores (-99 a +99) dentro de cada cuadrado, con el beneficio de que se puede tomar un parche totalmente descolorido, sin vida o sin detalle, y darle contraste nuevo por superposición de los pixeles de tal manera que se puede dar un efecto tridimensional. La desventaja es que puede llevar muchas horas y ajustes para terminar con un filtro personalizado que hará lo que uno desea. Es una técnica muy arcaica, y dudo que haya más de una docena de personas que comprenden cómo funciona.

Por encima de todo, se necesita una enorme cantidad de paciencia. Me enseñé a mí mismo a trabajar con Photoshop durante unos once años sin coger un libro o ir a clases, y creo que en mi caso es mejor, porque tuve que inventar mis propias técnicas y procedimientos especiales, y ahora estoy considerado como uno de los especialistas digitales más talentosos remasterizando. La paciencia es clave, y también la imaginación y la capacidad de salir de un problema y probar algo nuevo en el contexto de las herramientas de que se dispone.

"Un pensamiento que siempre he encontrado interesante es del libro de 1957 de Vance Packard 'The Hidden Persuaders' ['Los Persuasores Ocultos'], que no siempre fue cortés con la industria de la publicidad, como en su cita "La presunción del rechazo se basa en la publicidad". ¡Material brillante!"


Tu trabajo digital cubre bastante restauración de publicidad, principalmente imágenes de principios del siglo pasado en China... ya que Shanghai era un centro para el comercio internacional y consecuentemente para la publicidad, posteriormente algo omnipresente en la próxima era en todas partes. Digamos que es también un punto clave interesante en el arte... ya sabes, convertir en arte elementos de la cultura popular de modo que incluso las personas que no están interesadas se ven rodeadas por arte, caso de la publicidad comercial que hace que el arte visual se convierta en algo cotidiano. Esa es, al menos, mi sensación sobre el arte visual: la publicidad, cubiertas de álbumes de música, el diseño (y supongo que incluso los tatuajes y los souvenirs podrían entrar en esa lista). Me gustaría saber algunos de tus sentimientos sobre este tema...

Me inspiran las mentes brillantes que compartieron sus enseñanzas y filosofías profundas al estilo de la "vieja escuela". En 1964, Marshall McLuhan escribió que "El medio es el mensaje", lo que significa que la forma de un medio se incrusta en el mensaje, creando una relación simbiótica en la que el medio influye en cómo el mensaje se percibe. Describía una bombilla de luz como un medio sin ningún tipo de contenido. McLuhan afirma que "un foco de luz crea un ambiente con su sola presencia".

Otro pensamiento que siempre he encontrado interesante es del libro de 1957 de Vance Packard 'The Hidden Persuaders' ['Los Persuasores Ocultos'], que no siempre fue cortés con la industria de la publicidad, como en su cita "La presunción del rechazo se basa en la publicidad". ¡Material brillante!

Entiendo que el respeto por las obras de arte originales es algo clave para tu trabajo... ¿Dónde te surtías con las imágenes originales en las que luego has trabajado?

Durante un período de pocos años conseguía todo ese material en mercadillos locales, cuando vivía en Nueva York, sin intención de recopilar tanto, pero cada vez que veía algo que aún no tuviera sentía la necesidad de rescatarlo de la ruina inevitable, aunque en principio no tenía ningún plan de restauración ni nada de eso. En ese momento yo estaba diseñando un sitio web para unos tés asiáticos, y pensé que esa imaginería sería un buen telón de fondo para ese tipo de sitio. Más tarde, un amigo me sugirió que restaurara y licenciara las imágenes, y los tesoros restaurados nacieron.

He oído decir que estás expandiendo tus labores de restauración. ¿Quieres hablar de eso?...

Es cierto que el Old Orient Museum cubre una pequeña porción en comparación con la enorme riqueza de otro material de mi cosecha, así que mi socio y yo queremos aprovechar ese mercado mayor y ofrecer una gama mucho más amplia, no sólo de Asia. Por razones de seguridad no puedo revelar el nombre y la dirección URL del nuevo sitio por ahora, pero me aseguraré de mantenerte actualizado a tí y los visitantes de tu blogzine tan pronto como lo pongamos en marcha.

La similitud principal con la nueva web será que cuenta con trabajos remasterizados digitalmente que al igual que los del Old Orient Museum fueron traídos de vuelta a la vida como por arte de magia, y ahora las reproducciones podrán ser adquiridas a través del sitio. Carteles vintage de cine de México, que pasó por un período a principios de 1950 en el que se rompían todas las reglas y retrataba a las estrellas con tonos de piel lavanda o azul, fondos geométricos inclinados al igual que los originales de Dalí, y la simple creación de su propio estilo de publicidad, que en mi opinión no ha sido igualado desde entonces.

El sitio también contará con rarezas como una colección de sellos antiguos restaurados de cajas de naranjas de Valencia (España), litografías de etiquetas de cajas de puros de la década de 1880 en adelante, y etiquetas para equipaje de hoteles de todo el mundo, todos bellamente restaurados digitalmente. Así que, como se puede ver, el cambio será que existirán elementos de todas partes del mundo, y se romperá nuestro propio récord al convertirse en la mayor galería del mundo de obras de arte restauradas digitalmente y remasterizadas de una enorme cosecha mundial, ¡el día en que al fin brote su puesta en marcha inicial!.

Uno de los puntos fuertes será una enorme colección de más de 280 originales remasterizados digitalmente de portadas de la revista Detective y de revistas de ciencia ficción de los años 40s a los 60s, a partir de óleos elaborados por los artistas e ilustradores originales para someterse a las revistas, y la gran mayoría de ellas no tienen logotipos o precios, lo que las convierte en algo más deseable como una pieza de arte que cuelga de la pared. Ni que decir tiene que fue difícil encontrar una colección tan fabulosa de piezas difíciles, detectives duros y portadas de ciencia ficción, pero tuvimos la suerte de que un coleccionista privado de Alemania cedió los derechos para reproducir copias de su colección. Huelga decir que este es un ejemplo inspirador de arte de mediados del siglo pasado y se convertirá en una exclusiva mundial, no disponible en ningún otro lugar. Por favor, ¡estén atentos!

Para terminar... Me gustaría que compartieras algunos de los comentarios positivos que ha recibido tu sitio, aquellos que deseas poner de relieve...
Gracias por pasar parte de tu tiempo con estas preguntas y muchas gracias por esas hermosas piezas de arte popular que has rescatado...


Mi honor más grande tal vez se produjo en el 2009, el año de su lanzamiento, cuando el Old Orient Museum fue honrado con un premio de diseño estadounidense de prestigio, elegido entre unas 35.000 páginas digitales.

También ha sido un honor para mí ser incluido en varios directorios permanentes de museos en línea en Internet, y ser mencionado en blogs de Israel, Brasil, Alemania, Taiwán, Japón, España, y muchos más. El sitio dispone de 5 millones de visitas de todo el mundo desde su lanzamiento, y la semana más reciente de este mes tiene más de 400,00 visitas en un solo día. Curiosamente yo sé muy poco acerca de las estadísticas, tanto que ni siquiera soy capaz de localizar la causa de esa enorme alza. Sólo gracias a Dios por la atención.

Por el momento, mi tipo favorito de reconocimiento es de las personas que visitan el sitio y se toman tiempo para enviar sus comentarios o darme las gracias por rescatar estas especies en peligro de extinción. Por lo general, se trata de una simple nota expresando su gratitud, pero todos y cada uno de ellos me hace sentir que todo ese difícil trabajo de amor valió la pena al final porque alguien está agradecido por el sólo hecho de haber visitado la muestra.

Es cierto que mi objetivo era lograr algún tipo de "reconocimiento académico" de las universidades establecidas y los programas de estudios asiáticos, pero, sin duda, parecen ver esto como una empresa comercial (y eso es sólo una aspecto minúsculo de este trabajo), y los profesores de arte por lo general rechazan a autodidactas "aficionados" y archivistas que no encajan en su molde preconcebido. Eso ya no importa, porque por el contrario he ganado la admiración y agradecimiento de numerosos visitantes de todo el mundo.



Wuhu Jing Lun Silk Co. - Antes & despuésBefore & after


Vincent Harper is the man responsible for that beautiful website and dedicated effort of digital restoration of vintage asian posters that is the Old Orient Museum, a site where you can buy prints of those pieces. We talked recently via e-mail concerning other issues so I decided to throw him a few questions about his work in order to share the result here...

Hello Mr. Harper... For a start can you tell anything you want about yourself?

Vincent: (Not first person biography, but it’s the most comprehensive one I have, which came from an interview with a Taiwanese Blog):

“Vincent Lexington Harper was born in Washington, D.C., the son of a U.S. Navy Photographer with the U.S. Naval Photo Science Lab., who later worked for Paramount Studios in Hollywood, and a mother from a politically prominent family, including a Mayor, a Federal Judge and a Governor of New York State.
His first job was toiling in the fields every summer as a ranch hand starting at age 12, on his grandparents ranch which reached into the states of Washington and Idaho, where he drove a truck during the harvest season (driver’s licenses not needed on private property).

After graduating from high school, Vincent joined the Army at age 17, working as a communications specialist with Army Intelligence, Sixth U.S. Army, holding a top secret clearance and amassing more letters of commendation than any other enlisted man in his division. After his stint in the military, he drifted down to California where he worked at the May Company Department Store in downtown Los Angeles as an Assistant Department Manager. However, he yearned to get back to his true love of graphics.

He transplanted himself in the 1970’s to New York City to be closer to the center of the advertising and graphics universe (at that time). The first job he landed was as Associate Art Director of a rock magazine, in spite of the fact that he had no formal college or art school training, had lost his portfolio in California, and was competing against 125 other applicants with impressive art degrees from Cooper Union, Pratt Institute, and other prestigious schools, but he managed to convince the Publisher to give him the shot.

His career ranged from working in graphics, printing, and a typographical company that worked for the major advertising agencies in New York City.
His work life was always his stability, but he needed something more, which he found through volunteer work; he spent 5 years as an Auxiliary Sergeant with the New York Police Department and after that, he went to Bayview New York State Correctional Facility for Women where he was “locked up” once a week for three years as Volunteer Inmate Newspaper Coordinator, in charge of teaching the female inmates journalism and newspaper production under the watchful eye of the prison guards.

Seeking volunteer work a little more upbeat, he launched his own idea for a Free English Conversation Program in his Manhattan home for recent Chinese, Japanese and Korean immigrants, limited to four hours and four students per class, which proved so popular it stretched into more than 15 years, and always had a waiting list.”

From where does this big passion of yours about vintage Oriental artwork comes from?

It was kind of a thing that evolved. I have always loved vintage artwork; in fact have collected many classic antiques, my favorite being paintings, wall sculptures and ceramics from the mid-century movement known as “Danish Modern”.

However, back in 2001 after the 9/11 tragedy decimated the advertising and allied industries in New York City, I found myself laid off with many thousands of others at the time, but was okay financially for a while, so I decided instead of looking for another job right away I would do something closer to my heart. I always (in spite of the insecurities of never having been to college or a formal art institute) had a desire to start something that would make a mark on the art world, and set my goal to take the next 12-13 months and digitally restore my entire collection of old vintage posters from China, Japan and Manchukuo, found in flea markets. At that time I had no idea it would become the largest collection of digitally restored vintage artwork in the world.

The entire collection was worked on average 75-80 hours a week, and restoring damaged, faded, folded, dirty vintage reproductions was no easy task, and had to be done centimeter by centimeter, in order to avoid a smudgy, blurry look that would have resulted from speeding up the process. I always felt it was highly important to maintain the integrity, technique, and intent of the original artist, as a method of respect. When completed, I made sure to get iron-clad copyrights on all the digital restoration work.

"I fully realized going in that many look down their noses at commercial art, but these posters were more; they represented a lost part of history from a magical period in time."


As I was reading about your big effort in digitalizing all that vintage visual art it is understood that what got you into it was a deep labor of love for all that beautiful art, as a way of preserving as much as possible the ruined, forgotten art that not many people were going to care much about, since it is not, you know, really categorized as (elitist) Art in a common way...

I fully realized going in that many look down their noses at commercial art, but these posters were more; they represented a lost part of history from a magical period in time. Unfortunately today, even the inferior retro reproductions made on copyboard cameras 50-60 years ago are beginning to become scarcer and hard to locate, so many of the posters from my collection have become absolutely extinct, even in the last ten years since I began the project.

This means, that future generations of art lovers will only be able to view a digital version of it, and I feel a little proud about that, because it will still be viewable in some form instead of being lost forever. I feel there are some true masterpieces when you look at them not as commercial posters, but real art.

I was even contacted by the Head of Asian Studies in a prominent U.S. University amazed to see in the collection a poster that by all right should not have even existed, due to the fact that it has been well documented that this particular advertiser never used female models to invite consumers to use their product. I assured her that the poster used in the restoration was copied from the real thing, and in fact existed in real life, if not in the records.

I freely admit to have fallen in love with the subject matter I was working with, but that only increased my passion for finishing it, in order to one day sharing it with the world through an online showcase.

Anyway, all those splendid artistic creations must have their own authors. Have you done any research in that sense and if so, do you want to share anything about painters and illustrators who created some of that imagery or any interesting details on the ornamentation and drawings...

At the time in Shanghai, China, which was the heart of the printing business in China, poster makers worked on the studio system, each studio having a different name, and the posters are trademarked below as to which place they originated, such as “Zhiying Studio”. Each studio had its own team of artists who were specialists: one in backgrounds or scenery, one in products, and one who dealt only with the faces and figures, making each poster a collective effort. The studio, would therefore take the credit, although the lead artist would be allowed to sign sometimes.
My own commitment toward understanding what I was working with was to hire individual translators, one Chinese and one Japanese, to interpret the headlines, text and trademarks, and as I found out, to shed light on the historical significance of various design elements. For example, they were able to provide details such as the border of one poster combined the attributes of the Tang Dynasty and the Ming Dynasty. Also, information about the social class represented in the posters. Obviously, a woman (seen in the website) with a riding crop, equestrienne outfit from the 1920’s and a gorgeous horse to her left was from the upper classes in China at the time, but I was surprised to learn while interpreting a British American Tobacco poster (#2039) that the border I assumed to be Art Nouveau style was really a typical Chinese design with stylized bats in all four corners, which represent good luck in Chinese society.

It seems the world outside Asian culture is not really aware about the awesome aware of the role of sensuality in that culture apart from, let's say, what can be seen in movies and all we get, perhaps, is some notion about Japanese geishas or a few things more... However, as asian visual artwork (photos, illustrations...) spreads about the net it becomes clear that there was a strong sense for the erotic world (as of course happens everywhere) and I guess for foreigners like me (being the exoticism of it) is a high point the very elegant aspect of it but also the very, so to speak, kitsch part of it. Anyway... I'm intrigued about any of its history, if there is any common bond you care about, behind all or some of those Asian pin-ups you worked on.

To me, they were fascinating anomalies, and although I knew that the older Asian cultures such as China and Japan had their erotic side, most often it was swept under the rug and not accessible to foreigners in general. And, if you view the digitally remastered posters in The Old Orient Museum, you’ll notice a kind of nudity or eroticism on a more innocent level. Japan has always had erotic art, but, it was something newer in China by comparison, which adds to the intrigue.

Do you want to talk about any of the technical methods and tools you use for such a caring and dedicated effort?

All of my restoration work is done in Photoshop, and I can’t emphasize too much that there are no shortcuts when doing serious digital restoration work (see comparison between before and after cigarette packs). Some people think using the cloning tool here and there works, but only in certain cases. The more the cloning tool is used, the more danger you are going to end up with a patch somewhere that looks obviously like it was copied and repeated a number of times.

I also work with Custom Filters in Photoshop, which consist of an algorithm box with about
99 smaller boxes inside, and it is up to you to enter the plus or minus values (-99 to +99) inside each square, with the end result being it can take a totally faded or lifeless patch or detail and give it new contrast by somehow overlapping the pixels in such a way as to give a 3-dimensional effect. The downside is, it can take countless hours and tweaking to end up with a custom filter that will do what you want it to. It’s a very arcane technique, and I doubt if there are more than a few dozen people who fully understand how it works.

Above all, it takes an inordinate amount of patience. I taught myself Photoshop about eleven years ago without ever picking up a book or going to classes, and I believe in my case it’s best, because I had to invent my own techniques and special procedures as I went along, and am now considered one of the more accomplished digital remastering specialists in the world. Patience is key, and the imagination and ability to go out on a limb and try something new within the context of the tools you are given.

"A thought I always found interesting is from Vance Packard’s 1957 book “The Hidden Persuaders” which was not always complimentary to the ad industry, wherein he quoted: "The presupposition of rejection is built into advertising”. Brilliant stuff!"


Your digital restoring work covers mainly Chinese advertising imagery from the beginning of the last century... being that Shanghai was the center for international commerce and subsequently advertising, a key point in the coming age of everywhere else. Let's say it is also an interesting key point in art... you know... turning art into popular culture so that even people who were not interested in it were surrounded by it; commercial and advertising art became ubiquitous. That's my feeling about popular visual Art anyway, whatever it is: advertising, music albums cover art, design (and I guess tattoos and souvenirs can fall in that list too). I would like to know some of your feelings on that subject...

I take my inspiration from the brilliant minds who gave inspiration by their teachings and deep “old school” philosophies. Back in 1964, Marshall McLuhan wrote that “The Medium is the message”, meaning that the form of a medium embeds itself in the message, creating a symbiotic relationship by which the medium influences how the message is perceived. He describes a light bulb as a medium without any content. McLuhan stated that "a light bulb creates an environment by its mere presence”.

Another thought I always found interesting is from Vance Packard’s 1957 book “The Hidden Persuaders” which was not always complimentary to the ad industry, wherein he quoted: "The presupposition of rejection is built into advertising”. Brilliant stuff!

I understand respect about original artwork is a big key for your work... what was the origin that you are willing to share where you found your original posters?

Over a period of a few years I picked them up at local flea markets when I lived in New York City, without planning to collect so many, but every time I saw one I didn’t already have, I felt a need to almost rescue it from inevitable doom, although I
had no plan to restore them or anything. At that time I was designing a website for Asian Teas, and I thought they would make a good backdrop or art for such a site. Later on, a friend suggested I restore them and license the images to publishers, etc., and Restored Treasures was born.

I heard somewhere you're expanding your online exhibits. ¿Do you want to talk about that?...

Admittedly, The Old Orient Museum covers a niche audience compared to the vast wealth of other vintage material out there, so my business partner and I want to tap into that greater market and offer a much broader range and scope of material, not only Asian. For security reasons I’m not able to disclose the name and URL location of the new site as yet, but will be sure to update you and your readers as soon as it’s launched.

The primary similarity with the new website will be that it features only digitally remastered works that like Old Orient were brought back to life as if by magic, and now reproductions will be able to be purchased through the site. Vintage cinema posters from Mexico, who went through a period in the early 1950’s of breaking all the rules and portrayed stars with lavender or blue flesh tones, geometrical backgrounds tilted like Dali originals, and simply creating their style of publicity, which in my opinion has not been duplicated since.

The site will also feature a collection of restored vintage orange crate labels from Valencia, Spain, Stone-lithograph Cigar Box labels from the 1880’s on, and Hotel Luggage Tag Labels from around the world, all beautifully digitally restored. So, as you can tell, the shift will be to items from all across the globe, and will break our own record by becoming the world’s largest gallery of digitally restored and remastered vintage artwork in the world, the day it bursts out of the starting gate!

One of the strongest features will be a huge collection of over 280 digitally remastered original concept covers for the Detective Magazine and Science Fiction Magazine industries during the 1940’s – 1960’s. They were oil paintings produced by the original artists and illustrators to submit to the magazines, and he vast majority of these have no logos, type or prices, making them eve more desirable as a hanging piece of wall art. Needless to say, it was difficult to find such a phenomenal collection of tough dames, hard-boiled detectives and sci-fi covers, but we were fortunate a private collector in Germany and obtained the rights to reproduce copies from him. Needless to say, this is an awe inspiring example of 1940’s to mid-century art, and it will become a world exclusive, not available anywhere else.
Please stay tuned!


Kratzas Bros. Cigarettes - Antes & despuésBefore & after


For our ending here... I would like you to share some of the positive feedback your site has gotten up to this time, and that you want to highlight...
Thank you for spending some of your time with these questions and thank you for the beautiful artworks you're preserving...


My biggest honor perhaps came in 2009, the year of its launch, when the Old Orient Museum was honored with a prestigious American Design Award, given out of a field of 35,000 websites entered annually.

It has also been my honor to be listed on several permanent directories of online museums on the internet, and for being mentioned in blogs from Israel, Brazil, Germany, Taiwan, Japan, Spain, and many more. The site has got 5 million hits from around the world since it launched, and a recent week this month got over 400,00 hits in a single day. Interestingly enough, I know so little about statistics I wasn’t even able to track down what caused the huge spike. I only thank God for the attention.

By far, my favorite type of recognition is from the individuals visiting the site and take time to send feedback to thank me for rescuing these endangered species of the art scene from obscurity and total extinction. Usually it’s a simple note expressing gratitude, but each and every one makes me feel that all that difficult labor of love was worth it in the end because it made somebody more fulfilled for just having visited.

Admittedly, my goal was to achieve some form of “scholarly recognition” from the established universities and Asian studies programs, but they no doubt see this as a commercial venture (a minuscule part it turns out), and art professors usually turn down their nose at self-taught “amateurs” and archivists who don’t fit into their preconceived mold. No matter any more, because I have gained the admiration of countless visitors around the world.




Vincent Harper. Foto: Constanza Fernandez.