Fotografías de Kevin Cummings
Entrevista de Martin Hossbach para Spex
Photography by Kevin Cummings
Questions by Martin Hossbach for Spex Magazine
Patti Smith | Manchester, 3 Abril 1978
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: La hice para mí mismo. Probablemente utilicé una Pentax Spotmatic 500 (creo recordar que eso es lo que usé el primer par de años después de la Universidad).
MH: ¿Qué recuerdas acerca de la sesión?
KC: Patti Smith llegó a Manchester para tocar en el Old Grey Whistle Test en la BBC en Oxford Road. Por alguna razón eso se filmaba en ocasiones fuera de Londres. Paul Morley (escritor de NME) y yo estábamos obsesionados con Patti Smith - eramos devotos. Nos las arreglamos para convencer al relaciones públicas de su compañía discográfica de que queríamos hacer una sesión para una revista de Manchester. Vimos a la banda ensayar dos números: 'Til Victory' (creo) y 'Because the Night'. Entonces le pregunté si podía tomar algunas fotos y entrevistarla y ella estuvo de acuerdo. Yo estaba muy nervioso. No había disparado realmente a mucha gente fuera de mi área de comodidad (es decir, mis contemporáneos de Manchester).
MH: ¿Podrías darnos algunos detalles más acerca de la ubicación? ¿Qué te gusta de la pared blanca?
KC: Se hizo en un pasillo de la BBC en Manchester. Una pared muy suave de 1970 en el bloque de oficinas. Se hizo con la luz disponible - focos en el techo. Las paredes blancas ayudaron a reflejar la luz en la cara de Patti. Yo quería una foto que asemejara una hecha en Estudio (fotográfico).
MH: ¿Le pedistes que se pusiera su abrigo?, ¿Tenía un estilista?
KC: Sí. Le hice un par con la chaqueta puesta, pero esperaba que al pedirle que se pusiera su chaqueta tendría una apariencia más femenina. Yo le regalé la chapita de los Buzzcocks que ella lleva en la parte inferior de la solapa. Luego se la puso para la actuación. Paul y yo estábamos realmente enganchados con los Buzzcocks y sentí que era una forma de promoción para ellos si podía conseguir que la gran Patti Smith llevara su chapita en un show.
Patti Smith no tenía necesidad de un estilista. De hecho creo que el único artista que tenía uno en ese entonces era David Bowie.
MH: ¿Qué edad tenías en 1978?
KC: 24.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: I shot it for myself. I probably used a Pentax Spotmatic 500 (I think that’s what I used for the first couple of years out of college).
MH: What do you remember about the shoot?
KC: Patti Smith came to Manchester to perform on The Old Grey Whistle Test at the BBC on Oxford Road. For some reason it was occasionally filmed outside London. Paul Morley (NME writer) and I were obsessed with Patti Smith - we were devotees. We managed to convince her record company PR that we were going to do a feature for a Manchester ‘What’s On’ Magazine (New Manchester Review). This was to enable us to get into the studio just to watch the performance. We watched the band rehearse two numbers: ‘Til Victory’ (I think) and ‘Because the Night’. We then asked her if we could take some photos and interview her and she agreed. I was very nervous though. I hadn’t really shot many people outside of my comfort zone (i.e. my Mancunian contemporaries).
MH: Could you give us some more details about the location? What did you like about the white wall?
KC: It was shot in a corridor in the BBC in Manchester. A fairly bland 1970s office/studio block. It was shot using available light - strip lights on the ceiling. The white walls helped to reflect some light back onto Patti’s face. I wanted a shot that would have a (photographic) studio feel, without it being too anaesthetic.
MH: Did you ask her to take her coat off? Did you make sure that one could see the two badges? Did she have a stylist?
KC: Yes. I shot a couple with her jacket on but I hoped that by asking her to take her rather large shapeless jacket off she’d look more feminine. I gave her the Buzzcocks badge that she is wearing at the bottom of the lapel. She then wore it on the show. Paul and I were really into Buzzcocks and I felt that it was a way of promoting them if I could get the great Patti Smith to wear their badge on such an institutional show. Patti Smith didn’t need a stylist. In fact I think the only artiste who had a stylist back then was David Bowie.
MH: How old were you in 1978?
KC: 24.
Nick Cave & The Bithday Party | Manchester, The Haçienda, 24 Febrero 1983
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: Para NME. La Nikon F3 - que seguí utilizando hasta que finalmente se jodió en 2004.
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Yo estaba muy nervioso a su alrededor. Parecían un poco desquiciados y agresivos. Sin embargo sabía que tenía que controlarme y además tenía una idea que quería tratar con ellos. Una gran cantidad de bandas - en particular las bandas con un cantante carismático - se molestan si uno se concentra únicamente en el líder. Yo quería una formación en línea para la foto - todos de espaldas a la cámara, con cada miembro de la banda volviendo la cabeza a la cámara, fotograma a fotograma. Nick Cave, por supuesto, no se conformó con eso y se paró frente a los demás cuando se alinearon de espaldas a mí.
MH: ¿Elegistes el lugar?, creo que mucha gente sólo conoce la Hacienda como una discoteca. ¿Podrías decirme lo que recuerdas de los primeros años de la Hacienda? En realidad era más como un lugar para conciertos, ¿no?
KC: Se celebraba una fiesta de cumpleaños en la Hacienda esa tarde. Era ya de noche fuera para el momento que estuvieron listos para la sesión de fotos. Por lo tanto tuve que disparar en el interior. Yo podría haberlos llevado a mi Estudio, que estaba a un paseo de unos 10 minutos desde la Hacienda - pero pensé que sería más fácil hacer las fotos en el vestuario del Club. La habitación era grande y bien iluminada y yo a menudo lo utilizaba como un espacio para sesiones con las bandas. Ellos estaban contentos con este arreglo, ya que significaba que no tenían que ir a cualquier sitio entre la prueba de sonido y la actuación. También significó que tuve tiempo para usar más de una película. Ellos fueron muy insistentes en retratarles como banda. Cuando la Hacienda fue concebida era ante todo un lugar de conciertos - con noches de baile regular. No fue hasta las noches de conciertos que se llenó el lugar. Sólo había DJs los viernes o sábado por la noche - no habría más de 30 personas allí - y la mayoría de ellos eran empleados de Factory Records y sus amigos. Hay que darle crédito a Tony Wilson en el renacimiento de la Hacienda y la explosión de la música house de finales de los 80. Mike Pickering tiene una explicación más pragmática: "Fue una fiesta especial de Stella la que llenó el lugar", me dijo. (Se vendían "pintas" de Stella Artois por una Libra esterlina - eso era casi la mitad del precio de una Stella en otros bares y clubes de Manchester a esa hora).
MH: No es fácil tomar una foto de una banda. ¿Te resulta más fácil disparar a un grupo de personas o una sola persona? ¿Se molestaron los otros tres miembros de la banda con el hecho de que Nick Cave fuera el único de cara al espectador?
KC: Había cinco miembros más de la banda aparte de Nick Cave. Pero una vez que les expliqué el concepto de la foto les gustó. También les dije que eso significaba que tendrían cinco fotos en el artículo del NME y que eso ayudaría a que tuvieran más espacio en la revista - por lo tanto estuvieron interesados. El NME sólo pagaba a los fotógrafos una tasa de reproducción (una tarifa basada en el tamaño de la foto y como se usaba en sus páginas). Al asegurarme de que tenían que utilizar cinco fotografías sabía que ganaría cinco veces el pago regular de una foto. Como expliqué anteriormente, esta fue sólo una de los cinco fotos de la sesión. Sin embargo, es la mejor.
Es muy difícil retratar a una banda. Uno sólo puede concentrarse en la expresión facial de una o dos personas y tienes que confiar en que los demás harán lo correcto cuando se presiona el botón. También es difícil equilibrar una composición de más de tres o cuatro personas - especialmente cuando el ego está involucrado y algunos miembros de la banda insisten en posicionarse a un cierto número de centímetros de distancia de los demás miembros...
MH: ¿Tenía Nick Cave su propio peluquero?
KC: No, él mismo se ocupaba de su peinado.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: For NME. A Nikon F3 - which I continued to use until it finally died in 2004
MH: What do you remember about the shoot?
KC: I was quite nervous around them. They seemed slightly unhinged and aggressive. However I knew I had to control the shoot to an extent and I had an idea that I wanted to try with them. A lot of bands - especially bands with a charismatic lead singer - get upset if you concentrate solely on the natural front man. I wanted to shoot them in line - all with their backs to camera, with each band member turning his head into camera, frame by frame. Nick Cave of course didn’t settle for that and stood in front of the others as they lined up with their backs to me.
MH: Did you choose the place? I think many people only know The Haçienda as a house discotheque - could you tell me what you remember about the first years of The Haçienda? It really was more like a venue for concerts, right?
KC: The Birthday Party were playing at The Haçienda on the evening of the shoot. It was already dark outside by the time they were ready to do the photo session. I therefore had to shoot it inside. I could have taken them to my studio, which was a 10 minute walk from The Haçienda - but I thought it’d be easier to shoot them in the dressing room at the club. The room was big and well-lit and I often used it as an space in which to shoot bands. They were happy with this arrangement as it meant they didn’t have to go anywhere between sound-check and gig. It also meant that I had time to shoot more film. They were very insistent on my shooting them as a band though. When The Haçienda was conceived it was primarily a gig venue - with regular dance nights. It was only the gig nights that would fill the place. If the venue just had DJs on a Friday or Saturday night - there’d be no more than 30 people in there - and most of them were Factory Records employees and their friends. Tony Wilson credits the rebirth of The Haçienda to the Chicago House music explosion of the late 80s. Mike Pickering had a more pragmatic explanation: “It was Stella for a quid night that filled the place”, he told me. (Selling pints of Stella Artois for one GBP - this was almost half the price of Stella in other pubs and clubs in Manchester at the time).
MH: It’s not easy taking a picture of a whole band or would you disagree? Do you find it easier to shoot a group of people or a single person? Were the other three band members cool with Nick Cave being the only person facing the viewer?
KC: There were five band members including Nick Cave. Once I explained the concept of the shot to them they liked it. I also told them that it meant I would get five photos in the NME with the feature which would help to spread the feature over more space - thus giving it more prominence in that issue. The NME only paid photographers a reproduction fee (a fee based on the size of the photo as used on the page). By ensuring that they had to use five photographs I would earn five times the regular one shot payment. As I explained earlier, this was just one of the five shots from the feature. However it is the best one. It’s really difficult shooting a band shot. You can only concentrate on the facial expression of one or two people and you have to trust the others to be doing the right thing when you press the shutter. It’s also difficult to balance a shot with more than three or four people - especially when it’s ego-driven and some band members insist on standing a certain number of centimetres away from others in their band…
MH: Did Nick Cave have a hair stylist?
KC: No. He did his own back-combing.
Shaun Ryder (Happy Mondays) | Hotel Subur Maritim, Sitges, 11 Marzo 1990
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: NME. Nikon F3.
MH: ¿Qué recuerdas sobre la sesión?
KC: Yo había estado en Barcelona un par de días con la banda y luego nos fuimos a Sitges, por la costa. Habían salido todo el sábado por la noche y yo no tenía muchas esperanzas para el inicio prometido de la sesión, las 14:00 horas. Efectivamente no comenzamos hasta las 18:00. La luz se iba ya en la calle y pensé que el techo sería el único lugar con luz decente. Se suponía también que se haría allí un vídeo el fin de semana - el hombre de la cámara terminó disparando al mismo tiempo acciones que yo estaba captando para mi sesión para el NME - lo que no es algo ideal para ninguna de las partes. Decidí retratar a Shaun y Bez con las tres primeras letras del signo HOTEL - HOT (caliente). Pensé que había captado perfectamente el espíritu de la época. Era el llamado "verano del amor", etc ... Pues bien, hasta que no empecé a encuadrar la foto con ellos no me dí cuenta de que la siguiente letra del hotel era la E (por el éxtasis, la droga de moda entonces). Le pedí a Shaun que posara de pie en la letra E para unos cuantos fotogramas y de inmediato se entusiasmó con la idea. Yo sabía que había capturado un momento crucial. Resultó que la exposición de la película tendría una gran definición. Tuve que esperar tres días para conseguir la película por fin procesada - y estuve muy nervioso esos tres días.
MH: ¿Fue el impacto del éxtasis en Manchester, su música y su cultura de Club muy grande?
KC: Su impacto fue enorme. Miles de columnas se han escrito sobre eso. Esta foto tal vez puede contar una historia similar.
MH: ¿Fue difícil llegar a la azotea del hotel? ¿Se pidió permiso? ¿A veces es mejor no pedir permiso?
KC: A menudo es mejor obtener la mayor cantidad posible de fotos y fingir que tienes permiso - o incluso pedir permiso una vez que hayas comenzado a disparar. Por lo menos tienes parte de la sesión en la bolsa.
MH: ¿Alguna vez has sido amenazado por alguien que no te quiere en sus instalaciones?
KC: No lo sé realmente. Realmente no presto mucha atención a eso. Normalmente soy muy cuidadoso acerca de dónde fotografiar y si alguien comienza a quejarse voy a pedirle al relaciones públicas de la compañía discográfica que lo resuelva.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: NME. Nikon F3
MH: What do you remember about the shoot?
KC: I’d been in Barcelona for a couple of days with the band and then we went to Sitges by the coast. They’d been out all Saturday night and I didn’t have much hope for the 14:00 start I was promised. Sure enough the band didn’t start to surface until 18:00. The light was dropping at street level and I thought that the roof would be the only place with decent light. They were also supposed to be shooting a video that weekend, too – the camera man ended up shooting stock whilst I was shooting the band for my NME session – which is hardly ideal for either party. I decided to shoot Shaun and Bez under the first three letters of the sign HOTEL – HOT. I thought it’d perfectly capture the zeitgeist. It was the ›Summer of Love‹ and so on… It was only as I started to frame the shot with HOT above them that I realised what the next letter of ›hotel‹ was. I asked Shaun to stand on the letter E for a few frames and immediately I was excited by it. I knew I’d captured a seminal moment. As long as the exposure was perfect I’d have a great defining image. I had to wait for three days to get the film processed – and a very nervous three days it was.
MH: Was Ecstasy’s impact on Manchester, its music and its club culture really that huge?
KC: It’s impact was massive. Thousands of column centimetres have been written about it. This one photo can maybe tell a similar story.
MH: Was it difficult to get up on the roof of the hotel? Did you ask for permission? Is it sometimes better to just not ask for permission?
KC: Often it’s best to get as many shots as possible and claim you have permission – or even ask for permission once you’ve started shooting. At least you’ve got part of the session in the bag.
MH: Have you ever been threatened by someone who didn’t want you on his premises?
KC: I don’t know really. I don’t really take much notice. I’m usually pretty careful about where I shoot and if someone starts to complain I’ll ask the record company PR to sort it out.
Courtney Love | Zurich, 13 Abril 1995
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: Para el NME. Con una Nikon F3.
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Yo había conocido (socialmente) a Courtney y la había fotografiado varias veces ya. Disfrutábamos trabajando el uno con el otro. La compañía discográfica había encontrado un almacén para utilizarlo como Estudio y me presenté a la hora señalada. Huelga decir que, con varias personas de la banda que necesitaban maquillaje, hubo una larga espera hasta que pudimos retratar a la banda (Hole). Insistí en que Courtney se maquillara primero. De esa manera pude retratarla antes que al resto. Para ser honesto, me siento más cómodo con los retratos individuales - y las fotos de ella sola eran más importantes, pero la banda no debía saberlo. Courtney quería hacer unas fotos desnuda bajo un abrigo grande - y siguió bromeando conmigo y su agente de prensa abriéndolo de vez en cuando cuando estaba a punto de tomar una foto, sabiendo que el NME no podía usar una foto como esa. Frances Bean (la hija de Kurt Cobain y Courtney Love) estaba por ahí (con la niñera) y Courtney me pidió que tomara algunas fotos de ella con su hija. Hay algunas fotos encantadoras donde Courtney está haciendo muecas a la cámara y Frances Bean la imita. Era como si trataran de utilizar la cámara como un espejo. La sesión fue con la luz del día hasta que finalmente la banda estuvo lista. Para capturar a la banda se encendieron las unidades de flash de Estudio. Fue casi una sesión de todo el día. Me sentí privilegiado de que Courtney estuviera dispuesta a darme mucho de su tiempo. La mayoría de las bandas te dan una hora como máximo en una situación similar.
MH: Tomastes la foto en Zurich y no en el Reino Unido. Antes las compañías discográficas a menudo pagaban los gastos de viaje de un fotógrafo de una revista. Esto, evidentemente, ha cambiado. ¿Te gustó el viaje? ¿Fue difícil encontrar el lugar correcto cuando estaban en el extranjero? ¿O, básicamente, tienes tanta experiencia que encontrar una buena ubicación no es un problema?
KC: Me encantó el viaje. Me fui a los EE.UU, en casi 100 viajes en 15 años - principalmente para el NME. También visité todos los continentes, creo. La cosa a recordar cuando se dispara en el extranjero es que la luz es diferente a la luz de tu país. Esto puede parecer obvio para el visitante ocasional, pero si estás en la ubicación - y con la misma película - siempre es mejor disparar un rollo de prueba antes de iniciar la sesión. La luz en Nueva York es muy azul, la luz en Berlín es una especie de gris-verde. La luz en Manchester es uniformemente gris con un toque de azul. Uno de mis editores de la revista NME siempre quería tomas de postal en cada ubicación. Nunca entendió por qué alguien querría ir a San Francisco (por ejemplo) y no tomar una foto de la banda en el puente Golden Gate. Yo una vez le expliqué que era como disparar cada sesión de las bandas en Londres en frente del Palacio de Buckingham o similar. No quedó muy convencido.
MH: ¿Conversastes con ella? ¿Kurt Cobain suponía un problema? Murió casi exactamente un año antes (el 5 de abril de 1994) de esa foto de su esposa. ¿Eso tuvo un impacto en la foto?
KC: Por supuesto que Kurt era todo un tema - era su marido y se suicidó. No es algo que uno puede olvidar fácilmente. Por desgracia, he trabajado con un montón de músicos que han muerto joven: Marc Bolan, Ian Curtis (Joy Division), Michael Hutchence (INXS), Richey Edwards (Manic Street Preachers). El Rock 'n' Roll atrae a los poetas románticos interesados en la tragedia. La muerte de Kurt no tuvo ningún impacto en las fotos. Había fotografiado varias veces a Courtney antes de esta sesión. Tuvimos una conversación muy larga y emocional sobre Kurt unos meses antes. Profesionalmente, Courtney es una persona encantadora para trabajar y es uno de mis temas favoritos de todos los tiempos.
MH: Podría ser una pregunta tonta, pero me gustaría que la respondas de todos modos: ¿Son los americanos diferente a los ingleses, cuando se trata de hacer una foto? ¿Puede la nacionalidad desempeñar un papel? ¿Hay alguna diferencia cuando retratas a alguien de tu ciudad natal en comparación con alguien de Londres, París, Tokio, Dallas o Moscú?
KC: En realidad no. Trato de no trabajar con personas cuya música no me gusta - aunque, inevitablemente, eso sucede a veces. Las personas son personas. A veces es difícil si te encuentras en una situación de desigualdad. La mayoría de las bandas en el Reino Unido saben mis credenciales y tienen en cuenta que he trabajado con sus contemporáneos o sus héroes. Esto hace que sea más fácil para mí. Se hace difícil cuando la banda o artistas no tienen idea de quién soy. A continuación, eres sólo una molestia que les está impidiendo seguir adelante con sus vidas. Pero un buen relaciones públicas se preocupará de que la banda sepa quién les va a fotografiar y mostrarles un libro publicado "y aquí está una copia del libro" y "que él / ella también ha disparado todas las fotos de Echo And The Bunnymen que tanto os gusta", o lo que sea. Es bastante triste cuando simplemete te arrojan a los leones - y poco profesional.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: It was taken for the NME with a Nikon F3.
MH: What do you remember about the shoot?
KC: I’d met (socially) and photographed Courtney a few times by this point. We enjoyed working with one another. The record company had found a large warehouse space for us to use as a studio and I turned up at the appointed hour. Needless to say, with several people in the band needing make-up, there was a rather long wait until we were able to do some band (Hole) shots. I insisted on Courtney having her make-up done first. That way I could shoot her whilst waiting for the rest of the band to be ready. To be honest, I’m more comfortable shooting single portraits – and the solo shots were more important, but the band weren’t to know that. Courtney wanted to do some shots naked under a large coat – and she kept teasing me and her press officer by opening the coat as I was about to take a photo, knowing that the NME couldn’t and wouldn’t use a shot like that. Frances Bean was around (with the nanny) and Courtney asked me to take some photos of her with her daughter. There are some lovely shots where Courtney is making faces at the camera and Frances Bean is imitating her. It was as if they were using the camera as a mirror. The whole shoot was in daylight until finally the band was ready. The band shots were lit with studio flash units. It was pretty much a whole day shoot. I felt privileged that Courtney was prepared to give me so much of her time. Most bands would give you an hour maximum in a similar situation.
MH: You took the photo in Zurich and not in the UK where you were and are based. Back in the days record companies often paid for the travel costs of a magazine’s photographer. This has obviously changed. Did you enjoy the travelling? Was it harder to find the right location when you were abroad? Or are you basically so experienced that finding a good location is never a problem?
KC: I loved the travelling. I went to the USA on almost 100 trips in 15 years – mainly for the NME. I also visited every continent I think. The thing to remember when shooting abroad is that the light is so different to the light in England. This might seem obvious to the casual visitor, but if you are shooting on location – on film – it’s always best to shoot a test roll (of film) before embarking on the session. Light in New York City is very blue, light in Berlin is a kind of grey-green. Light in Manchester is uniformly grey with a hint of blue. One of my editors at the NME always wanted picture postcard shots of the location. He never understood why anyone would go to San Francisco (for instance) and not take a photo of the band by the Golden Gate Bridge. I once explained to him that it was like shooting every band session in London in front of Buckingham Palace or similar. He remained unconvinced.
MH: Were you to converse with her? Was Kurt Cobain an issue? He died almost exactly one year before (on 5 April 1994) you took the photo of his wife. Did that have an impact on the photo?
KC: Of course Kurt was an issue – he was her husband, he committed suicide. It’s not something one can ever forget. Unfortunately, I’ve worked with a lot of musicians who’ve died young: Marc Bolan, Ian Curtis, Michael Hutchence, Richey Edwards. Rock ’n’ Roll attracts the tragic romantic poets. Kurt’s death didn’t impact on the photos. I’d photographed Courtney several times prior to this session. We had a very long emotional conversation about Kurt a few months earlier. Professionally, Courtney is a lovely person to work with and is one of my all time favourite subjects.
MH: Now that might be a silly question but I’d like you to answer it anyway: Are Americans different to the English when it comes to having their photo taken? Does your own nationality play a role? Is there a difference when shooting someone from your own home town compared to someone from London – or Paris or Dallas or Tokyo or Moscow?
KC: Not really. I try not to work with people whose music I don’t like – although inevitably that happens sometimes. People are people. It’s sometimes difficult if you meet on an unequal footing. Most bands in the UK know my credentials and understand that I’ve worked with their contemporaries or their heroes. This makes it easier for me. It becomes difficult when the band or artistes have no idea who I am. Then you are just an irritant who is stopping them getting on with their lives. But a good PR will let the band know that they are going to be photographed by X who has recently had a book published "and here’s a copy of it" and "he/she has also shot all those photos of Echo And The Bunnymen that you love so much" or whatever. It’s fairly grim when you are just "thrown to the lions" – and unprofessional.
Chuck D (Public Enemy) | Cambridge (Inglaterra), 24 Mayo 2008
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara - cuando ya la Nikon se te había muerto?
KC: Bueno, todavía tengo tres cuerpos Nikon F3. Compré dos juntos en los años 80 y he añadido otros a la colección desde entonces. Esto fue con una Canon EOS 5D. Cuando añadí la cámara digital a mi bolsa, Canon fue el camino a seguir profesionalmente. Sin embargo, me imagino que está todo bien ahora. Con mucho gusto dejaría a Nikon demostrar su valía mediante el patrocinio... Esa sesión fue para el Financial Times.
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Se hizo en 2008. Public Enemy estaba de gira para el álbum 'It Takes A Nation Of Millions...'. Me fuí de gira con ellos durante tres días. Norwich, Brixton Academy y Cambridge. Aah, el glamour...
MH: Ese es un gesto clásico de Chuck D, ¿no? Su mano delante de la cámara - ¿no le gusta que le hagan fotos? ¿O es que ese gesto significa: "Yo contra los medios de comunicación"?
KC: Chuck D - ¡sí!. En realidad no significa nada. Es una costumbre. Él sabe que funciona bien y por eso lo hace. Es muy profesional. Él sabe lo que te está dando y hay que trabajar con él de esa manera.
MH: Para mí, Chuck D, básicamente, se le ve como si fuera en 1987 - o 1993. Se le ve siempre joven. ¿Es alguien con quien has coincidido de forma regular en los últimos treinta años? ¿Cómo reaccionas a la edad de la gente ante tus ojos? Quiero decir: ¿La edad es algo que tienes en cuenta?
KC: Las primeras fotos que les tomé para el NME son de 1988. Los he fotografiado cinco o seis veces desde entonces. Chuck D siempre estuvo agradecido al NME por poner a Public Enemy en la portada y se porta muy bien conmigo. Me gusta trabajar con él. Todos envejecemos por lo que no es algo que me preocupe. Yo no le pediría a alguien de 50 años de edad que hiciera el tipo de cosas que haría en sus 20 años. Me complace tener un retrato bastante simple de cualquier persona. A veces eso es lo que se requiere.
MH: ¿Alguna vez pidió a alguien que se quite su sombrero / gorra o gafas? ¿Es posible forzar a alguien a que se quite esas cosas? Por ejemplo dirías algo como: "¡Quítate el sombrero o no te hago la foto!"?
KC: De vez en cuando tengo que preguntar a los cantantes o los miembros de la banda que se quiten las gafas de sol o los sombreros. Pero si esa es su firma, entonces por lo general no lo hacen. Es difícil fotografiar a personas con gafas de sol para la prensa, porque el editor en general quiere contacto con los ojos. Pero generalmente no me importa trabajar con cualquier obstáculo que se cruce en mi camino.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use – now that the Nikon died?
KC: Well, I still have three Nikon F3 bodies. I bought two together in the early 80s and I’ve added to the collection since. This was shot on a Canon EOS5D. When I added a digital camera to my bag, Canon were way ahead professionally. I imagine they’re all good now though. I’d happily let Nikon prove their worth by sponsoring me… It was shot for The Financial Times.
MH: What do you remember about the shoot?
KC: It was shot in 2008. Public Enemy was touring the album 'It Takes a Nation of Millions…'. I went on tour with them for three days. Norwich, Brixton Academy and Cambridge. Ah, the glamour…
MH: That’s a classic Chuck D gesture, isn’t it? His hand in front of the camera – did he dislike having his photo taken? Or does that gesture mean: "Me against the media?"
KC: Chuck D – yes. It doesn’t really mean anything . It’s a framing device. He knows it works well so he does it. He’s very professional. He knows what he’s giving you and you have to work with him in that way.
MH: To me, Chuck D basically looks like he did in 1987 – or 1993. He looks young! Is he someone you’ve met on a regular basis in the past thirty years? How do people age in your eyes? I mean: Is that something you think about? The age of the people you take photos of?
KC: I photographed them for one of their first NME covers in 1988. I’ve photographed them five or six times since then. Chuck D was always grateful to the NME for putting P.E. on the cover and he’s pretty relaxed with me. I enjoy working with him. We’re all ageing so it’s not something I worry about. I wouldn’t ask a bunch of 50-year-olds to do the kind of stuff they’d do in their 20s. I’m happy to take a fairly straight-forward portrait of anyone. Sometimes that’s what’s required.
MH: Have you sometimes asked people to take of their hat/cap or glasses? Is it possible to force someone to take these things off? Would you in theory say: "Take off your hat or I won’t take a picture of you?"
KC: Occasionally I have to ask singers, band members to take sunglasses or hats off. But if that’s their signature, then I generally don’t. It’s difficult photographing people with sunglasses on for a cover shot, because the editor generally wants eye contact. But I’m usually happy to work with whatever obstacles are in my way.
Paul Simonon (The Clash) | Leicester, 17 Enero 1980
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: Probablemente una Nikon FM. La foto era para una revista de Manchester. Teníamos una exclusiva con The Clash y ni siquiera se usó en la portada ...
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Nos ofrecieron unos días en la carretera con The Clash. Viajamos a Londres desde Manchester, nos reunimos con la banda en Notting Hill, al oeste de Londres, luego viajamos en una especie de mini bus a Leicester, en la región central. Yo los había visto en varias ocasiones en Manchester y en los conciertos de los Buzzcocks, pero guardaba un poco de temor con ellos. Eran una banda de rock real. Tomé algunas fotos en la camioneta, pero la luz era pobre - entonces para cuando llegamos a Leicester estaba oscuro. Me preocupaba un poco que yo iba a terminar sólo con unas pocas fotos del show en vivo. Me tomó bastante poder retratarles en el vestuario mientras estaban hablando el uno al otro. Ellos no estaban realmente posando en las fotos. Yo igualmente quería que aquello fuera más informal - relajado. Tengo una buena colección de fotos de este período de sesiones - incluyendo algunas tomas en vivo. Eran una banda muy fotogénica.
MH: ¿A qué estaba mirando Simonon? ¿Le pedistes que mirara a la cámara? ¿Cómo se decide si quieres que alguien te mire - o no? ¿O siempre disparas tantas variaciones como sea posible?
KC: Simonon era más consciente de la cámara que los otros tres. Él sabía cómo posar - los otros no se molestaron en hacerlo. Me quedé sentado escuchando mientras charlarban de sus cosas - sobre todo la música - esperé hasta que Simonon estaba escuchando algo que Mick Jones le estaba diciendo. Entonces tomé la foto. Parece que es un posado, pero no. Bueno, probablemente lo sea un poco. Pero yo no lo dirigí. Lo importante con un disparo de este tipo es encuadrar con cuidado.
MH: El sombrero queda muy bien. Ya he preguntado esto antes, creo: ¿Pensaste en pedirle que se quitara su sombrero? ¿Estás interesado en lo que una persona que vas a fotografiar podría estar ocultándote?
KC: No, el sombrero ayudó a encuadrar la imagen y la cara. Si un artista, músico o cualquiera es conocido por usar un sombrero, puedes utilizarlo como una ventaja. Así es como Simonon era en aquel entonces - no habría ayudado que le pidiera que se quitara el sombrero.
MH: ¿Cómo era / es disparar entre bastidores en general? ¿Más relajado? ¿Más estresante? Es un privilegio que se te permita estar detrás del escenario, ¿no? Apuesto a que tienes un buen número de historias interesantes que contar sobre el backstage...
KC: En este caso fotografiar tras las bambalinas fue una necesidad. Era el único lugar con luz medio decente. Si se te invita a un vestuario, hay que respetar el hecho de que significa el espacio privado de la banda. Y no involucrarse demasiado con ellos. Estás ahí para tomar fotos. Si están teniendo una conversación sobre cuestiones de la banda a veces es mejor dejar la habitación. Sin embargo, al no participar puedes estar tranquilamente tomando fotos, si no deambulas demasiado por medio. Las bandas a menudo toleran mejor un fotógrafo detrás del escenario que a un periodista. Muchas veces las cosas que suceden detrás del escenario no les gustaría que fuesen de dominio público. Sí, he visto un montón de cosas que pasan ahí - desde fumar crack y cocaína hasta, eh, usa tu imaginación... Yo no beso y lo cuento. Vas a tener una carrera muy corta si traicionas una confidencia. Cuando estoy invitado a la casa de alguien - !lo respeto!
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: Probably a Nikon FM. The photo was for a Manchester 'What’s on' magazine: 'The New Manchester Review'. We got an exclusive with The Clash and didn’t even put it on the cover…
MH: What do you remember about the shoot?
KC: We were offered a short on-the-road piece with The Clash. We travelled down to London from Manchester, met up with the band in Notting Hill, West London, then travelled in a kind of converted mini bus back up the country to Leicester in the midlands. I’d met them several times in Manchester and at Buzzcocks gigs, but I was slightly in awe of them. They were a real rock band. I took a few photos in the van but the light was poor – then, by the time we arrived in Leicester it was dark. I was slightly worried that I’d end up with mainly live photos. I took quite a few shots in the dressing room while they were talking to one another. They weren’t really posing for photos and I didn’t want them to. I wanted it to be more casual – relaxed. I’ve got a really good selection of photos from this session – including some great live shots. They were a very photogenic band.
MH: What’s Simonon looking at? Did you ask him to look away from the camera? How do you decide whether you want someone to look at you – or not? Or do you always shoot as many variations as you can?
KC: Simonon was more conscious of the camera than the other three. He knew how to pose – the others weren’t as bothered. I just sat there half listening to them chatting about stuff – music mainly – waiting until Simenon was listening to something Mick Jones was telling him. Then I took the photo. It looks posed but it isn’t. Well, it probably is slightly. But I didn’t direct him. The important thing with a shot like this is to frame it carefully.
MH: The hat suits him very well. I’ve asked this before, I think: Did you think about asking him to take of his hat? Are you interested in what a person you’re photographing might be hiding from you?
KC: No. The hat helps to frame the image and his face. If an artist, musician or any subject is known for wearing a hat, then use it to your advantage. That’s how Simonon was back then – it wouldn’t have helped the shot to ask him to remove the hat.
MH: What was/is it like shooting backstage in general? More relaxed? More stressful? It’s a privilege to be allowed backstage, isn’t it? I bet you’ve got quite a few interesting backstage stories to tell…
KC: This was shot backstage out of necessity. It was the only place with half-decent light. If you are invited into a dressing room, you have to respect that it’s the band’s private space. I don’t get too involved with them. I’m there to take photos. If they are having a conversation about band issues it’s sometimes best to leave the room. However by not joining in and by sitting quietly taking photos, you aren’t really getting in the way. Bands are often happier having a photographer backstage than having a journalist around. Often things happen backstage that they wouldn’t want out in the public domain. Yes, I’ve seen lots of things going on – from smoking crack-cocaine to well, er, use your imagination… I don’t kiss and tell. You have a very short career if you betray a confidence. When you are invited into someone’s home – respect it!
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Entrevista de Martin Hossbach para Spex
Photography by Kevin Cummings
Questions by Martin Hossbach for Spex Magazine
Patti Smith | Manchester, 3 Abril 1978
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: La hice para mí mismo. Probablemente utilicé una Pentax Spotmatic 500 (creo recordar que eso es lo que usé el primer par de años después de la Universidad).
MH: ¿Qué recuerdas acerca de la sesión?
KC: Patti Smith llegó a Manchester para tocar en el Old Grey Whistle Test en la BBC en Oxford Road. Por alguna razón eso se filmaba en ocasiones fuera de Londres. Paul Morley (escritor de NME) y yo estábamos obsesionados con Patti Smith - eramos devotos. Nos las arreglamos para convencer al relaciones públicas de su compañía discográfica de que queríamos hacer una sesión para una revista de Manchester. Vimos a la banda ensayar dos números: 'Til Victory' (creo) y 'Because the Night'. Entonces le pregunté si podía tomar algunas fotos y entrevistarla y ella estuvo de acuerdo. Yo estaba muy nervioso. No había disparado realmente a mucha gente fuera de mi área de comodidad (es decir, mis contemporáneos de Manchester).
MH: ¿Podrías darnos algunos detalles más acerca de la ubicación? ¿Qué te gusta de la pared blanca?
KC: Se hizo en un pasillo de la BBC en Manchester. Una pared muy suave de 1970 en el bloque de oficinas. Se hizo con la luz disponible - focos en el techo. Las paredes blancas ayudaron a reflejar la luz en la cara de Patti. Yo quería una foto que asemejara una hecha en Estudio (fotográfico).
MH: ¿Le pedistes que se pusiera su abrigo?, ¿Tenía un estilista?
KC: Sí. Le hice un par con la chaqueta puesta, pero esperaba que al pedirle que se pusiera su chaqueta tendría una apariencia más femenina. Yo le regalé la chapita de los Buzzcocks que ella lleva en la parte inferior de la solapa. Luego se la puso para la actuación. Paul y yo estábamos realmente enganchados con los Buzzcocks y sentí que era una forma de promoción para ellos si podía conseguir que la gran Patti Smith llevara su chapita en un show.
Patti Smith no tenía necesidad de un estilista. De hecho creo que el único artista que tenía uno en ese entonces era David Bowie.
MH: ¿Qué edad tenías en 1978?
KC: 24.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: I shot it for myself. I probably used a Pentax Spotmatic 500 (I think that’s what I used for the first couple of years out of college).
MH: What do you remember about the shoot?
KC: Patti Smith came to Manchester to perform on The Old Grey Whistle Test at the BBC on Oxford Road. For some reason it was occasionally filmed outside London. Paul Morley (NME writer) and I were obsessed with Patti Smith - we were devotees. We managed to convince her record company PR that we were going to do a feature for a Manchester ‘What’s On’ Magazine (New Manchester Review). This was to enable us to get into the studio just to watch the performance. We watched the band rehearse two numbers: ‘Til Victory’ (I think) and ‘Because the Night’. We then asked her if we could take some photos and interview her and she agreed. I was very nervous though. I hadn’t really shot many people outside of my comfort zone (i.e. my Mancunian contemporaries).
MH: Could you give us some more details about the location? What did you like about the white wall?
KC: It was shot in a corridor in the BBC in Manchester. A fairly bland 1970s office/studio block. It was shot using available light - strip lights on the ceiling. The white walls helped to reflect some light back onto Patti’s face. I wanted a shot that would have a (photographic) studio feel, without it being too anaesthetic.
MH: Did you ask her to take her coat off? Did you make sure that one could see the two badges? Did she have a stylist?
KC: Yes. I shot a couple with her jacket on but I hoped that by asking her to take her rather large shapeless jacket off she’d look more feminine. I gave her the Buzzcocks badge that she is wearing at the bottom of the lapel. She then wore it on the show. Paul and I were really into Buzzcocks and I felt that it was a way of promoting them if I could get the great Patti Smith to wear their badge on such an institutional show. Patti Smith didn’t need a stylist. In fact I think the only artiste who had a stylist back then was David Bowie.
MH: How old were you in 1978?
KC: 24.
Nick Cave & The Bithday Party | Manchester, The Haçienda, 24 Febrero 1983
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: Para NME. La Nikon F3 - que seguí utilizando hasta que finalmente se jodió en 2004.
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Yo estaba muy nervioso a su alrededor. Parecían un poco desquiciados y agresivos. Sin embargo sabía que tenía que controlarme y además tenía una idea que quería tratar con ellos. Una gran cantidad de bandas - en particular las bandas con un cantante carismático - se molestan si uno se concentra únicamente en el líder. Yo quería una formación en línea para la foto - todos de espaldas a la cámara, con cada miembro de la banda volviendo la cabeza a la cámara, fotograma a fotograma. Nick Cave, por supuesto, no se conformó con eso y se paró frente a los demás cuando se alinearon de espaldas a mí.
MH: ¿Elegistes el lugar?, creo que mucha gente sólo conoce la Hacienda como una discoteca. ¿Podrías decirme lo que recuerdas de los primeros años de la Hacienda? En realidad era más como un lugar para conciertos, ¿no?
KC: Se celebraba una fiesta de cumpleaños en la Hacienda esa tarde. Era ya de noche fuera para el momento que estuvieron listos para la sesión de fotos. Por lo tanto tuve que disparar en el interior. Yo podría haberlos llevado a mi Estudio, que estaba a un paseo de unos 10 minutos desde la Hacienda - pero pensé que sería más fácil hacer las fotos en el vestuario del Club. La habitación era grande y bien iluminada y yo a menudo lo utilizaba como un espacio para sesiones con las bandas. Ellos estaban contentos con este arreglo, ya que significaba que no tenían que ir a cualquier sitio entre la prueba de sonido y la actuación. También significó que tuve tiempo para usar más de una película. Ellos fueron muy insistentes en retratarles como banda. Cuando la Hacienda fue concebida era ante todo un lugar de conciertos - con noches de baile regular. No fue hasta las noches de conciertos que se llenó el lugar. Sólo había DJs los viernes o sábado por la noche - no habría más de 30 personas allí - y la mayoría de ellos eran empleados de Factory Records y sus amigos. Hay que darle crédito a Tony Wilson en el renacimiento de la Hacienda y la explosión de la música house de finales de los 80. Mike Pickering tiene una explicación más pragmática: "Fue una fiesta especial de Stella la que llenó el lugar", me dijo. (Se vendían "pintas" de Stella Artois por una Libra esterlina - eso era casi la mitad del precio de una Stella en otros bares y clubes de Manchester a esa hora).
MH: No es fácil tomar una foto de una banda. ¿Te resulta más fácil disparar a un grupo de personas o una sola persona? ¿Se molestaron los otros tres miembros de la banda con el hecho de que Nick Cave fuera el único de cara al espectador?
KC: Había cinco miembros más de la banda aparte de Nick Cave. Pero una vez que les expliqué el concepto de la foto les gustó. También les dije que eso significaba que tendrían cinco fotos en el artículo del NME y que eso ayudaría a que tuvieran más espacio en la revista - por lo tanto estuvieron interesados. El NME sólo pagaba a los fotógrafos una tasa de reproducción (una tarifa basada en el tamaño de la foto y como se usaba en sus páginas). Al asegurarme de que tenían que utilizar cinco fotografías sabía que ganaría cinco veces el pago regular de una foto. Como expliqué anteriormente, esta fue sólo una de los cinco fotos de la sesión. Sin embargo, es la mejor.
Es muy difícil retratar a una banda. Uno sólo puede concentrarse en la expresión facial de una o dos personas y tienes que confiar en que los demás harán lo correcto cuando se presiona el botón. También es difícil equilibrar una composición de más de tres o cuatro personas - especialmente cuando el ego está involucrado y algunos miembros de la banda insisten en posicionarse a un cierto número de centímetros de distancia de los demás miembros...
MH: ¿Tenía Nick Cave su propio peluquero?
KC: No, él mismo se ocupaba de su peinado.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: For NME. A Nikon F3 - which I continued to use until it finally died in 2004
MH: What do you remember about the shoot?
KC: I was quite nervous around them. They seemed slightly unhinged and aggressive. However I knew I had to control the shoot to an extent and I had an idea that I wanted to try with them. A lot of bands - especially bands with a charismatic lead singer - get upset if you concentrate solely on the natural front man. I wanted to shoot them in line - all with their backs to camera, with each band member turning his head into camera, frame by frame. Nick Cave of course didn’t settle for that and stood in front of the others as they lined up with their backs to me.
MH: Did you choose the place? I think many people only know The Haçienda as a house discotheque - could you tell me what you remember about the first years of The Haçienda? It really was more like a venue for concerts, right?
KC: The Birthday Party were playing at The Haçienda on the evening of the shoot. It was already dark outside by the time they were ready to do the photo session. I therefore had to shoot it inside. I could have taken them to my studio, which was a 10 minute walk from The Haçienda - but I thought it’d be easier to shoot them in the dressing room at the club. The room was big and well-lit and I often used it as an space in which to shoot bands. They were happy with this arrangement as it meant they didn’t have to go anywhere between sound-check and gig. It also meant that I had time to shoot more film. They were very insistent on my shooting them as a band though. When The Haçienda was conceived it was primarily a gig venue - with regular dance nights. It was only the gig nights that would fill the place. If the venue just had DJs on a Friday or Saturday night - there’d be no more than 30 people in there - and most of them were Factory Records employees and their friends. Tony Wilson credits the rebirth of The Haçienda to the Chicago House music explosion of the late 80s. Mike Pickering had a more pragmatic explanation: “It was Stella for a quid night that filled the place”, he told me. (Selling pints of Stella Artois for one GBP - this was almost half the price of Stella in other pubs and clubs in Manchester at the time).
MH: It’s not easy taking a picture of a whole band or would you disagree? Do you find it easier to shoot a group of people or a single person? Were the other three band members cool with Nick Cave being the only person facing the viewer?
KC: There were five band members including Nick Cave. Once I explained the concept of the shot to them they liked it. I also told them that it meant I would get five photos in the NME with the feature which would help to spread the feature over more space - thus giving it more prominence in that issue. The NME only paid photographers a reproduction fee (a fee based on the size of the photo as used on the page). By ensuring that they had to use five photographs I would earn five times the regular one shot payment. As I explained earlier, this was just one of the five shots from the feature. However it is the best one. It’s really difficult shooting a band shot. You can only concentrate on the facial expression of one or two people and you have to trust the others to be doing the right thing when you press the shutter. It’s also difficult to balance a shot with more than three or four people - especially when it’s ego-driven and some band members insist on standing a certain number of centimetres away from others in their band…
MH: Did Nick Cave have a hair stylist?
KC: No. He did his own back-combing.
Shaun Ryder (Happy Mondays) | Hotel Subur Maritim, Sitges, 11 Marzo 1990
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: NME. Nikon F3.
MH: ¿Qué recuerdas sobre la sesión?
KC: Yo había estado en Barcelona un par de días con la banda y luego nos fuimos a Sitges, por la costa. Habían salido todo el sábado por la noche y yo no tenía muchas esperanzas para el inicio prometido de la sesión, las 14:00 horas. Efectivamente no comenzamos hasta las 18:00. La luz se iba ya en la calle y pensé que el techo sería el único lugar con luz decente. Se suponía también que se haría allí un vídeo el fin de semana - el hombre de la cámara terminó disparando al mismo tiempo acciones que yo estaba captando para mi sesión para el NME - lo que no es algo ideal para ninguna de las partes. Decidí retratar a Shaun y Bez con las tres primeras letras del signo HOTEL - HOT (caliente). Pensé que había captado perfectamente el espíritu de la época. Era el llamado "verano del amor", etc ... Pues bien, hasta que no empecé a encuadrar la foto con ellos no me dí cuenta de que la siguiente letra del hotel era la E (por el éxtasis, la droga de moda entonces). Le pedí a Shaun que posara de pie en la letra E para unos cuantos fotogramas y de inmediato se entusiasmó con la idea. Yo sabía que había capturado un momento crucial. Resultó que la exposición de la película tendría una gran definición. Tuve que esperar tres días para conseguir la película por fin procesada - y estuve muy nervioso esos tres días.
MH: ¿Fue el impacto del éxtasis en Manchester, su música y su cultura de Club muy grande?
KC: Su impacto fue enorme. Miles de columnas se han escrito sobre eso. Esta foto tal vez puede contar una historia similar.
MH: ¿Fue difícil llegar a la azotea del hotel? ¿Se pidió permiso? ¿A veces es mejor no pedir permiso?
KC: A menudo es mejor obtener la mayor cantidad posible de fotos y fingir que tienes permiso - o incluso pedir permiso una vez que hayas comenzado a disparar. Por lo menos tienes parte de la sesión en la bolsa.
MH: ¿Alguna vez has sido amenazado por alguien que no te quiere en sus instalaciones?
KC: No lo sé realmente. Realmente no presto mucha atención a eso. Normalmente soy muy cuidadoso acerca de dónde fotografiar y si alguien comienza a quejarse voy a pedirle al relaciones públicas de la compañía discográfica que lo resuelva.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: NME. Nikon F3
MH: What do you remember about the shoot?
KC: I’d been in Barcelona for a couple of days with the band and then we went to Sitges by the coast. They’d been out all Saturday night and I didn’t have much hope for the 14:00 start I was promised. Sure enough the band didn’t start to surface until 18:00. The light was dropping at street level and I thought that the roof would be the only place with decent light. They were also supposed to be shooting a video that weekend, too – the camera man ended up shooting stock whilst I was shooting the band for my NME session – which is hardly ideal for either party. I decided to shoot Shaun and Bez under the first three letters of the sign HOTEL – HOT. I thought it’d perfectly capture the zeitgeist. It was the ›Summer of Love‹ and so on… It was only as I started to frame the shot with HOT above them that I realised what the next letter of ›hotel‹ was. I asked Shaun to stand on the letter E for a few frames and immediately I was excited by it. I knew I’d captured a seminal moment. As long as the exposure was perfect I’d have a great defining image. I had to wait for three days to get the film processed – and a very nervous three days it was.
MH: Was Ecstasy’s impact on Manchester, its music and its club culture really that huge?
KC: It’s impact was massive. Thousands of column centimetres have been written about it. This one photo can maybe tell a similar story.
MH: Was it difficult to get up on the roof of the hotel? Did you ask for permission? Is it sometimes better to just not ask for permission?
KC: Often it’s best to get as many shots as possible and claim you have permission – or even ask for permission once you’ve started shooting. At least you’ve got part of the session in the bag.
MH: Have you ever been threatened by someone who didn’t want you on his premises?
KC: I don’t know really. I don’t really take much notice. I’m usually pretty careful about where I shoot and if someone starts to complain I’ll ask the record company PR to sort it out.
Courtney Love | Zurich, 13 Abril 1995
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: Para el NME. Con una Nikon F3.
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Yo había conocido (socialmente) a Courtney y la había fotografiado varias veces ya. Disfrutábamos trabajando el uno con el otro. La compañía discográfica había encontrado un almacén para utilizarlo como Estudio y me presenté a la hora señalada. Huelga decir que, con varias personas de la banda que necesitaban maquillaje, hubo una larga espera hasta que pudimos retratar a la banda (Hole). Insistí en que Courtney se maquillara primero. De esa manera pude retratarla antes que al resto. Para ser honesto, me siento más cómodo con los retratos individuales - y las fotos de ella sola eran más importantes, pero la banda no debía saberlo. Courtney quería hacer unas fotos desnuda bajo un abrigo grande - y siguió bromeando conmigo y su agente de prensa abriéndolo de vez en cuando cuando estaba a punto de tomar una foto, sabiendo que el NME no podía usar una foto como esa. Frances Bean (la hija de Kurt Cobain y Courtney Love) estaba por ahí (con la niñera) y Courtney me pidió que tomara algunas fotos de ella con su hija. Hay algunas fotos encantadoras donde Courtney está haciendo muecas a la cámara y Frances Bean la imita. Era como si trataran de utilizar la cámara como un espejo. La sesión fue con la luz del día hasta que finalmente la banda estuvo lista. Para capturar a la banda se encendieron las unidades de flash de Estudio. Fue casi una sesión de todo el día. Me sentí privilegiado de que Courtney estuviera dispuesta a darme mucho de su tiempo. La mayoría de las bandas te dan una hora como máximo en una situación similar.
MH: Tomastes la foto en Zurich y no en el Reino Unido. Antes las compañías discográficas a menudo pagaban los gastos de viaje de un fotógrafo de una revista. Esto, evidentemente, ha cambiado. ¿Te gustó el viaje? ¿Fue difícil encontrar el lugar correcto cuando estaban en el extranjero? ¿O, básicamente, tienes tanta experiencia que encontrar una buena ubicación no es un problema?
KC: Me encantó el viaje. Me fui a los EE.UU, en casi 100 viajes en 15 años - principalmente para el NME. También visité todos los continentes, creo. La cosa a recordar cuando se dispara en el extranjero es que la luz es diferente a la luz de tu país. Esto puede parecer obvio para el visitante ocasional, pero si estás en la ubicación - y con la misma película - siempre es mejor disparar un rollo de prueba antes de iniciar la sesión. La luz en Nueva York es muy azul, la luz en Berlín es una especie de gris-verde. La luz en Manchester es uniformemente gris con un toque de azul. Uno de mis editores de la revista NME siempre quería tomas de postal en cada ubicación. Nunca entendió por qué alguien querría ir a San Francisco (por ejemplo) y no tomar una foto de la banda en el puente Golden Gate. Yo una vez le expliqué que era como disparar cada sesión de las bandas en Londres en frente del Palacio de Buckingham o similar. No quedó muy convencido.
MH: ¿Conversastes con ella? ¿Kurt Cobain suponía un problema? Murió casi exactamente un año antes (el 5 de abril de 1994) de esa foto de su esposa. ¿Eso tuvo un impacto en la foto?
KC: Por supuesto que Kurt era todo un tema - era su marido y se suicidó. No es algo que uno puede olvidar fácilmente. Por desgracia, he trabajado con un montón de músicos que han muerto joven: Marc Bolan, Ian Curtis (Joy Division), Michael Hutchence (INXS), Richey Edwards (Manic Street Preachers). El Rock 'n' Roll atrae a los poetas románticos interesados en la tragedia. La muerte de Kurt no tuvo ningún impacto en las fotos. Había fotografiado varias veces a Courtney antes de esta sesión. Tuvimos una conversación muy larga y emocional sobre Kurt unos meses antes. Profesionalmente, Courtney es una persona encantadora para trabajar y es uno de mis temas favoritos de todos los tiempos.
MH: Podría ser una pregunta tonta, pero me gustaría que la respondas de todos modos: ¿Son los americanos diferente a los ingleses, cuando se trata de hacer una foto? ¿Puede la nacionalidad desempeñar un papel? ¿Hay alguna diferencia cuando retratas a alguien de tu ciudad natal en comparación con alguien de Londres, París, Tokio, Dallas o Moscú?
KC: En realidad no. Trato de no trabajar con personas cuya música no me gusta - aunque, inevitablemente, eso sucede a veces. Las personas son personas. A veces es difícil si te encuentras en una situación de desigualdad. La mayoría de las bandas en el Reino Unido saben mis credenciales y tienen en cuenta que he trabajado con sus contemporáneos o sus héroes. Esto hace que sea más fácil para mí. Se hace difícil cuando la banda o artistas no tienen idea de quién soy. A continuación, eres sólo una molestia que les está impidiendo seguir adelante con sus vidas. Pero un buen relaciones públicas se preocupará de que la banda sepa quién les va a fotografiar y mostrarles un libro publicado "y aquí está una copia del libro" y "que él / ella también ha disparado todas las fotos de Echo And The Bunnymen que tanto os gusta", o lo que sea. Es bastante triste cuando simplemete te arrojan a los leones - y poco profesional.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: It was taken for the NME with a Nikon F3.
MH: What do you remember about the shoot?
KC: I’d met (socially) and photographed Courtney a few times by this point. We enjoyed working with one another. The record company had found a large warehouse space for us to use as a studio and I turned up at the appointed hour. Needless to say, with several people in the band needing make-up, there was a rather long wait until we were able to do some band (Hole) shots. I insisted on Courtney having her make-up done first. That way I could shoot her whilst waiting for the rest of the band to be ready. To be honest, I’m more comfortable shooting single portraits – and the solo shots were more important, but the band weren’t to know that. Courtney wanted to do some shots naked under a large coat – and she kept teasing me and her press officer by opening the coat as I was about to take a photo, knowing that the NME couldn’t and wouldn’t use a shot like that. Frances Bean was around (with the nanny) and Courtney asked me to take some photos of her with her daughter. There are some lovely shots where Courtney is making faces at the camera and Frances Bean is imitating her. It was as if they were using the camera as a mirror. The whole shoot was in daylight until finally the band was ready. The band shots were lit with studio flash units. It was pretty much a whole day shoot. I felt privileged that Courtney was prepared to give me so much of her time. Most bands would give you an hour maximum in a similar situation.
MH: You took the photo in Zurich and not in the UK where you were and are based. Back in the days record companies often paid for the travel costs of a magazine’s photographer. This has obviously changed. Did you enjoy the travelling? Was it harder to find the right location when you were abroad? Or are you basically so experienced that finding a good location is never a problem?
KC: I loved the travelling. I went to the USA on almost 100 trips in 15 years – mainly for the NME. I also visited every continent I think. The thing to remember when shooting abroad is that the light is so different to the light in England. This might seem obvious to the casual visitor, but if you are shooting on location – on film – it’s always best to shoot a test roll (of film) before embarking on the session. Light in New York City is very blue, light in Berlin is a kind of grey-green. Light in Manchester is uniformly grey with a hint of blue. One of my editors at the NME always wanted picture postcard shots of the location. He never understood why anyone would go to San Francisco (for instance) and not take a photo of the band by the Golden Gate Bridge. I once explained to him that it was like shooting every band session in London in front of Buckingham Palace or similar. He remained unconvinced.
MH: Were you to converse with her? Was Kurt Cobain an issue? He died almost exactly one year before (on 5 April 1994) you took the photo of his wife. Did that have an impact on the photo?
KC: Of course Kurt was an issue – he was her husband, he committed suicide. It’s not something one can ever forget. Unfortunately, I’ve worked with a lot of musicians who’ve died young: Marc Bolan, Ian Curtis, Michael Hutchence, Richey Edwards. Rock ’n’ Roll attracts the tragic romantic poets. Kurt’s death didn’t impact on the photos. I’d photographed Courtney several times prior to this session. We had a very long emotional conversation about Kurt a few months earlier. Professionally, Courtney is a lovely person to work with and is one of my all time favourite subjects.
MH: Now that might be a silly question but I’d like you to answer it anyway: Are Americans different to the English when it comes to having their photo taken? Does your own nationality play a role? Is there a difference when shooting someone from your own home town compared to someone from London – or Paris or Dallas or Tokyo or Moscow?
KC: Not really. I try not to work with people whose music I don’t like – although inevitably that happens sometimes. People are people. It’s sometimes difficult if you meet on an unequal footing. Most bands in the UK know my credentials and understand that I’ve worked with their contemporaries or their heroes. This makes it easier for me. It becomes difficult when the band or artistes have no idea who I am. Then you are just an irritant who is stopping them getting on with their lives. But a good PR will let the band know that they are going to be photographed by X who has recently had a book published "and here’s a copy of it" and "he/she has also shot all those photos of Echo And The Bunnymen that you love so much" or whatever. It’s fairly grim when you are just "thrown to the lions" – and unprofessional.
Chuck D (Public Enemy) | Cambridge (Inglaterra), 24 Mayo 2008
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara - cuando ya la Nikon se te había muerto?
KC: Bueno, todavía tengo tres cuerpos Nikon F3. Compré dos juntos en los años 80 y he añadido otros a la colección desde entonces. Esto fue con una Canon EOS 5D. Cuando añadí la cámara digital a mi bolsa, Canon fue el camino a seguir profesionalmente. Sin embargo, me imagino que está todo bien ahora. Con mucho gusto dejaría a Nikon demostrar su valía mediante el patrocinio... Esa sesión fue para el Financial Times.
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Se hizo en 2008. Public Enemy estaba de gira para el álbum 'It Takes A Nation Of Millions...'. Me fuí de gira con ellos durante tres días. Norwich, Brixton Academy y Cambridge. Aah, el glamour...
MH: Ese es un gesto clásico de Chuck D, ¿no? Su mano delante de la cámara - ¿no le gusta que le hagan fotos? ¿O es que ese gesto significa: "Yo contra los medios de comunicación"?
KC: Chuck D - ¡sí!. En realidad no significa nada. Es una costumbre. Él sabe que funciona bien y por eso lo hace. Es muy profesional. Él sabe lo que te está dando y hay que trabajar con él de esa manera.
MH: Para mí, Chuck D, básicamente, se le ve como si fuera en 1987 - o 1993. Se le ve siempre joven. ¿Es alguien con quien has coincidido de forma regular en los últimos treinta años? ¿Cómo reaccionas a la edad de la gente ante tus ojos? Quiero decir: ¿La edad es algo que tienes en cuenta?
KC: Las primeras fotos que les tomé para el NME son de 1988. Los he fotografiado cinco o seis veces desde entonces. Chuck D siempre estuvo agradecido al NME por poner a Public Enemy en la portada y se porta muy bien conmigo. Me gusta trabajar con él. Todos envejecemos por lo que no es algo que me preocupe. Yo no le pediría a alguien de 50 años de edad que hiciera el tipo de cosas que haría en sus 20 años. Me complace tener un retrato bastante simple de cualquier persona. A veces eso es lo que se requiere.
MH: ¿Alguna vez pidió a alguien que se quite su sombrero / gorra o gafas? ¿Es posible forzar a alguien a que se quite esas cosas? Por ejemplo dirías algo como: "¡Quítate el sombrero o no te hago la foto!"?
KC: De vez en cuando tengo que preguntar a los cantantes o los miembros de la banda que se quiten las gafas de sol o los sombreros. Pero si esa es su firma, entonces por lo general no lo hacen. Es difícil fotografiar a personas con gafas de sol para la prensa, porque el editor en general quiere contacto con los ojos. Pero generalmente no me importa trabajar con cualquier obstáculo que se cruce en mi camino.
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use – now that the Nikon died?
KC: Well, I still have three Nikon F3 bodies. I bought two together in the early 80s and I’ve added to the collection since. This was shot on a Canon EOS5D. When I added a digital camera to my bag, Canon were way ahead professionally. I imagine they’re all good now though. I’d happily let Nikon prove their worth by sponsoring me… It was shot for The Financial Times.
MH: What do you remember about the shoot?
KC: It was shot in 2008. Public Enemy was touring the album 'It Takes a Nation of Millions…'. I went on tour with them for three days. Norwich, Brixton Academy and Cambridge. Ah, the glamour…
MH: That’s a classic Chuck D gesture, isn’t it? His hand in front of the camera – did he dislike having his photo taken? Or does that gesture mean: "Me against the media?"
KC: Chuck D – yes. It doesn’t really mean anything . It’s a framing device. He knows it works well so he does it. He’s very professional. He knows what he’s giving you and you have to work with him in that way.
MH: To me, Chuck D basically looks like he did in 1987 – or 1993. He looks young! Is he someone you’ve met on a regular basis in the past thirty years? How do people age in your eyes? I mean: Is that something you think about? The age of the people you take photos of?
KC: I photographed them for one of their first NME covers in 1988. I’ve photographed them five or six times since then. Chuck D was always grateful to the NME for putting P.E. on the cover and he’s pretty relaxed with me. I enjoy working with him. We’re all ageing so it’s not something I worry about. I wouldn’t ask a bunch of 50-year-olds to do the kind of stuff they’d do in their 20s. I’m happy to take a fairly straight-forward portrait of anyone. Sometimes that’s what’s required.
MH: Have you sometimes asked people to take of their hat/cap or glasses? Is it possible to force someone to take these things off? Would you in theory say: "Take off your hat or I won’t take a picture of you?"
KC: Occasionally I have to ask singers, band members to take sunglasses or hats off. But if that’s their signature, then I generally don’t. It’s difficult photographing people with sunglasses on for a cover shot, because the editor generally wants eye contact. But I’m usually happy to work with whatever obstacles are in my way.
Paul Simonon (The Clash) | Leicester, 17 Enero 1980
MH: ¿Para quién se tomó la imagen y con qué cámara?
KC: Probablemente una Nikon FM. La foto era para una revista de Manchester. Teníamos una exclusiva con The Clash y ni siquiera se usó en la portada ...
MH: ¿Qué recuerdas de la sesión?
KC: Nos ofrecieron unos días en la carretera con The Clash. Viajamos a Londres desde Manchester, nos reunimos con la banda en Notting Hill, al oeste de Londres, luego viajamos en una especie de mini bus a Leicester, en la región central. Yo los había visto en varias ocasiones en Manchester y en los conciertos de los Buzzcocks, pero guardaba un poco de temor con ellos. Eran una banda de rock real. Tomé algunas fotos en la camioneta, pero la luz era pobre - entonces para cuando llegamos a Leicester estaba oscuro. Me preocupaba un poco que yo iba a terminar sólo con unas pocas fotos del show en vivo. Me tomó bastante poder retratarles en el vestuario mientras estaban hablando el uno al otro. Ellos no estaban realmente posando en las fotos. Yo igualmente quería que aquello fuera más informal - relajado. Tengo una buena colección de fotos de este período de sesiones - incluyendo algunas tomas en vivo. Eran una banda muy fotogénica.
MH: ¿A qué estaba mirando Simonon? ¿Le pedistes que mirara a la cámara? ¿Cómo se decide si quieres que alguien te mire - o no? ¿O siempre disparas tantas variaciones como sea posible?
KC: Simonon era más consciente de la cámara que los otros tres. Él sabía cómo posar - los otros no se molestaron en hacerlo. Me quedé sentado escuchando mientras charlarban de sus cosas - sobre todo la música - esperé hasta que Simonon estaba escuchando algo que Mick Jones le estaba diciendo. Entonces tomé la foto. Parece que es un posado, pero no. Bueno, probablemente lo sea un poco. Pero yo no lo dirigí. Lo importante con un disparo de este tipo es encuadrar con cuidado.
MH: El sombrero queda muy bien. Ya he preguntado esto antes, creo: ¿Pensaste en pedirle que se quitara su sombrero? ¿Estás interesado en lo que una persona que vas a fotografiar podría estar ocultándote?
KC: No, el sombrero ayudó a encuadrar la imagen y la cara. Si un artista, músico o cualquiera es conocido por usar un sombrero, puedes utilizarlo como una ventaja. Así es como Simonon era en aquel entonces - no habría ayudado que le pidiera que se quitara el sombrero.
MH: ¿Cómo era / es disparar entre bastidores en general? ¿Más relajado? ¿Más estresante? Es un privilegio que se te permita estar detrás del escenario, ¿no? Apuesto a que tienes un buen número de historias interesantes que contar sobre el backstage...
KC: En este caso fotografiar tras las bambalinas fue una necesidad. Era el único lugar con luz medio decente. Si se te invita a un vestuario, hay que respetar el hecho de que significa el espacio privado de la banda. Y no involucrarse demasiado con ellos. Estás ahí para tomar fotos. Si están teniendo una conversación sobre cuestiones de la banda a veces es mejor dejar la habitación. Sin embargo, al no participar puedes estar tranquilamente tomando fotos, si no deambulas demasiado por medio. Las bandas a menudo toleran mejor un fotógrafo detrás del escenario que a un periodista. Muchas veces las cosas que suceden detrás del escenario no les gustaría que fuesen de dominio público. Sí, he visto un montón de cosas que pasan ahí - desde fumar crack y cocaína hasta, eh, usa tu imaginación... Yo no beso y lo cuento. Vas a tener una carrera muy corta si traicionas una confidencia. Cuando estoy invitado a la casa de alguien - !lo respeto!
MH: For whom did you take the picture and what camera did you use?
KC: Probably a Nikon FM. The photo was for a Manchester 'What’s on' magazine: 'The New Manchester Review'. We got an exclusive with The Clash and didn’t even put it on the cover…
MH: What do you remember about the shoot?
KC: We were offered a short on-the-road piece with The Clash. We travelled down to London from Manchester, met up with the band in Notting Hill, West London, then travelled in a kind of converted mini bus back up the country to Leicester in the midlands. I’d met them several times in Manchester and at Buzzcocks gigs, but I was slightly in awe of them. They were a real rock band. I took a few photos in the van but the light was poor – then, by the time we arrived in Leicester it was dark. I was slightly worried that I’d end up with mainly live photos. I took quite a few shots in the dressing room while they were talking to one another. They weren’t really posing for photos and I didn’t want them to. I wanted it to be more casual – relaxed. I’ve got a really good selection of photos from this session – including some great live shots. They were a very photogenic band.
MH: What’s Simonon looking at? Did you ask him to look away from the camera? How do you decide whether you want someone to look at you – or not? Or do you always shoot as many variations as you can?
KC: Simonon was more conscious of the camera than the other three. He knew how to pose – the others weren’t as bothered. I just sat there half listening to them chatting about stuff – music mainly – waiting until Simenon was listening to something Mick Jones was telling him. Then I took the photo. It looks posed but it isn’t. Well, it probably is slightly. But I didn’t direct him. The important thing with a shot like this is to frame it carefully.
MH: The hat suits him very well. I’ve asked this before, I think: Did you think about asking him to take of his hat? Are you interested in what a person you’re photographing might be hiding from you?
KC: No. The hat helps to frame the image and his face. If an artist, musician or any subject is known for wearing a hat, then use it to your advantage. That’s how Simonon was back then – it wouldn’t have helped the shot to ask him to remove the hat.
MH: What was/is it like shooting backstage in general? More relaxed? More stressful? It’s a privilege to be allowed backstage, isn’t it? I bet you’ve got quite a few interesting backstage stories to tell…
KC: This was shot backstage out of necessity. It was the only place with half-decent light. If you are invited into a dressing room, you have to respect that it’s the band’s private space. I don’t get too involved with them. I’m there to take photos. If they are having a conversation about band issues it’s sometimes best to leave the room. However by not joining in and by sitting quietly taking photos, you aren’t really getting in the way. Bands are often happier having a photographer backstage than having a journalist around. Often things happen backstage that they wouldn’t want out in the public domain. Yes, I’ve seen lots of things going on – from smoking crack-cocaine to well, er, use your imagination… I don’t kiss and tell. You have a very short career if you betray a confidence. When you are invited into someone’s home – respect it!
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